Het geheim van vet verliezen en spiermassa kweken: Nieuw onderzoek!

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat onderzoekers van McMaster University claimen het geheim ontdekt te hebben achter vet verliezen en spiermassa kweken. Het slechte nieuws is dat het geen simpele oplossing is, maar een gruwelijk fitness schema gekoppeld aan een gigantisch lastig dieet.

Het geheim van vet verliezen en spiermassa kweken: Nieuw onderzoek 1

Vet verliezen en spiermassa kweken niet onmogelijk?

Het is de heilige graal van een ieder die met regelmaat de sportschool bezoekt of op een andere wijze met zijn of haar lichaam bezig is: Vet verliezen terwijl je tegelijkertijd spiermassa kweekt. Afhankelijk van de boeken die je leest of de websites die je bezoekt wordt je aangeraden om met een paleo-dieet te beginnen of aan intermittent fasting te gaan doen, maar feit is dat geen enkele van deze diëten in grootschalige onderzoeken effectief is gebleken.

Recent onderzoek van McMaster University, onder leiding van professor Stuart Phillips, lijkt echter aan te tonen dat het wél mogelijk is.

Het onderzoek naar vet verliezen en spiermassa kweken

Deelnemers aan het onderzoek werden een maand lang gevolgd. Gedurende deze maand kregen de deelnemers 40 procent (!) minder calorieën binnen dan ze op papier nodig zouden hebben, terwijl ze 6 dagen per week intensief sportten. Volgens onderzoeksleider Phillips waren de deelnemers er na deze maand niet al te best meer aan toe, maar de resultaten logen er niet om.

Twee groepen, twee resultaten

Deelnemers werden voor aanvang van het onderzoek opgedeeld in twee groepen. Beide groepen kregen een dieet toegewezen waarbij ze (veel) minder calorieën binnenkregen dan normaal, maar de ene groep zou binnen die calorieën veel meer proteïne binnenkrijgen.

Na afloop van de maand waren beide groepen flink veel vet kwijt, maar de groep die een groot deel van z’n calorieën als eiwitten binnenkreeg was tegelijkertijd zeker 1,5kg aan spiermassa rijker. De groep die geen extra eiwitten binnenkreeg had er geen spiermassa bij, maar was tegelijkertijd ook geen spiermassa kwijt. Ook dit is bijzonder, want normaal gesproken zou je bij een tekort van 40% calorieën na een maand ook wat spiermassa kwijt zijn.

Spiermassa opbouwen en méér vet kwijtraken?

Professor Phillips had een verklaring: “Lichaamsbeweging en vooral krachttraining geven je spieren het signaal dat ze nog nodig zijn, zelfs wanneer je veel te weinig calorieën binnen krijgt.”

Het geheim van vet verliezen en spiermassa kweken: Nieuw onderzoek 2

Opvallend was ook dat de groep die meer eiwitten binnenkreeg niet alleen spiermassa opbouwde, maar ook meer vet verloor dan de andere groep. Dit terwijl ze evenveel calorieën binnenkregen. De groep die een dieet rijk aan eiwitten volgde verloor bijna 5 kg vet, terwijl de andere groep 4 kg verloor.

Zelf in 4 weken tijd vet verliezen en spiermassa kweken?

Hoewel het dus absoluut niet gemakkelijk is, maakten de onderzoekers wel bekend hoe je zelf in 4 weken tijd kan vet verliezen en spiermassa kweken.

Voor het onderzoek spendeerde de deelnemers 4 weken lang 6 dagen per week in de sportschool. De workouts die ze zouden helpen met het vet verliezen en spiermassa kweken waren:

  • 2 maal per week full-body krachttraining
  • 2 maal per week HITT en sprint interval-training
  • 2 maal per week een plyometrisch body-weight circuit
  • 30 minuten per week op een hometrainer

Het dieet dat je volgt mag je in principe zelf invullen, zolang je je maar aan twee regels houdt:

  • Je eet 60% van de aanbevolen calorieën uit een calorie calculator
  • Zorg dat je calorieën voor zo’n 45% uit eiwitten, 20% uit koolhydraten en 35% uit vet komen

Houd hierbij wel in de gaten dat het onderzoek in kwestie enkel op mannen is uitgevoerd. Het effect op vrouwen die vet willen verliezen en spiermassa willen kweken is onbekend.

Een tweede kanttekening is dat deze manier van afvallen en spieren kweken ook volgens de onderzoekers erg zwaar is. Merk je dat je het lichamelijk niet trekt? Stop dan of overleg met een arts.

Mocht je er toch voor willen gaan en zoek je een gemakkelijke manier om de eiwitten in je dieet hoog te houden? Probeer dan eens de Bodylab.nl Whey – Voordelig en verkrijgbaar in een lading lekkere smaken. Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd even Googlen naar de goedkoopste eiwitshakes.

You may also like...

Laat me weten wat je denkt!