Waarom We Geen Vet Verbranden Met (enkel) Cardio Oefeningen

Cardio heeft absoluut zijn nut, maar zou onderdeel van een gebalanceerd programma moeten zijn waarin zowel cardio als krachttraining en een gezond eetpatroon hun plek hebben. Blijvend vet verbranden met enkel cardio is echter een hardnekkige mythe.

vet verbranden vrouw

De sleutel tot het verliezen (en er af houden) van vet is krachttraining. Spiermassa is de motor van je stofwisseling: Hoe meer spiermassa, hoe harder je stofwisseling werkt om ook tijdens rust calorieën te verbranden. Vooral vrouwen vinden krachttraining soms ‘eng’ omdat ze bang zijn ‘hoekig’ te worden, maar door je oefeningen slim uit te kiezen kan je juist je vrouwelijke vormen meer benadrukken.

Meer lezen van Gymnerd? Volg me op TwitterInstagram of BlogLovin!

Voor de meesten doet ‘krachttraining’ direct aan gigantische bodybuilders denken, maar van enkele malen per week krachttraining zal je er niet direct als The Rock uit gaan zien. Krachttraining is dé beste manier om blijvend vet te verliezen en zal de resultaten van cardio enkel maar verder versterken.

Spieren verbranden vet

Hoe meer spiermassa je hebt, hoe kleiner de hoeveelheid vet op je lichaam zal zijn. De reden hiervoor is dat je spiermassa constant vet aan het verbranden is. Spieren helpen je lichaam om nog uren na een workout calorieën te verbranden. Statistisch onderzoek onder tienduizenden actieve sporters heeft dan ook aangewezen dat krachtsporters gemiddeld genomen een lager vetpercentage hebben dan sporters die enkel aan cardio oefeningen doen.

Spiermassa maakt je sterker

Weinig mensen staan er bij stil dat meer kracht betekend dat de kans op blessures afneemt. Dit houdt niet in dat je direct met de zwaarst mogelijke gewichten in de weer moet, want ook dit kan blessures opleveren. Voor hardlopers, zwemmers of fietsers is het echter aan te raden om ook wat krachttraining te doen om het lichaam sterker en minder blessuregevoelig te maken.

Spiermassa verandert je lichaamsvorm

Wat als je 20 kilo verliest door elke avond rondjes door het nabijgelegen park te rennen, maar in de spiegel nog steeds geen strak lijf ziet en nog steeds vet op al je probleemgebieden ziet zitten? De beste manier om de vorm van je lichaam aan te passen is door spiermassa op te bouwen. Dit stelt je in staat om de probleemgebieden strakker en steviger te maken op een manier die met enkel cardio onmogelijk is.

Spiermassa beschermt je tegen ziekte

Osteoporose komt veelvuldig voor bij vrouwen van een bepaalde leeftijd, maar er is hierbij een bewezen verband tussen een gebrek aan spierkracht en de kans op osteoporose. Volgens medische professionals is krachttraining een van de beste manieren om de botdichtheid toe te doen nemen en de kans op osteoporose te verkleinen. Spiermassa verkleind daarnaast de kans op diabetes, hartaandoeningen en verlicht zelfs de symptomen van reumatische aandoeningen.

Spieren zijn ook goed voor je afweersysteem. Spieren  leveren glutamine die door het afweersysteem wordt gebruikt om tegen ziektes te kunnen vechten. Hierbij is het een simpele kwestie van hoe meer spieren, hoe meer glutamine.

Vet verbranden met cardio werkt niet

vet verbranden lukt niet

Wekelijks slepen honderdduizenden zich naar de sportschool om daar uren achtereen op de loopband, elliptical of fiets de pondjes er af te trainen. Van al deze mensen zullen er echter maar weinig blijvend vetverlies behalen.

Of het nu Tae Bo, Aerobics, Zwemmen, Lopen, Salsa dansen, spinnen of steppen is: Vet verbranden met cardio is op z’n best moeilijk en op z’n slechtst zelfs onmogelijk.

Vet verbrangen met cardio gaat extreem langzaam. Je bent een uur aan het rennen, zweet je kapot en tegen de tijd dat je van de loopband af komt heb je zo’n honger gekregen dat je er weer twee keer zoveel calorieën bij eet als je net verbrand hebt. Maar als cardio voor vet verbranden niet de oplossing is, wat moet je dan wel doen?

Vet verbranden: Hoe het wel moet

Vet verbranden met cardio werkt niet, maar dit betekend niet dat je dus niets aan lichaamsbeweging hoeft te doen. Lichaamsbeweging is van groot belang voor het verliezen van vet, maar je moet hiervoor wel de juiste oefeningen doen, in de juiste volgorde en voor een langere periode.

vet verbranden jeans

Vul een krachttrainingsschema met de juiste oefeningen aan met HIIT training. Hierbij neem je een bepaalde kracht oefening, zwemmen, rennen, fietsen of elke andere vorm van lichaamsbeweging en voert deze gedurende korte ‘sprints’ heel intensief uit, afgewisseld met korte periodes van rust. Door de intensiteit over tijd op te voeren en de duur van de intervallen te variëren zal je je hart en longen trainen en je conditie dramatisch verbeteren. In 10 minuten  HIIT verbrand je al snel evenveel calorieën als gedurende 60 minuten ‘traditionele’ cardio, zonder de aanslag op je gewrichten en de vreetkick achteraf.

Krachttraining en HIIT zorgen voor een ‘after burn’, oftewel een periode na je workout waarin je enkele uren lang vet zult verbranden. Gedurende deze periode gebruikt je lichaam je vetreserves om de tijdens je workout verbruikte koolhydraten aan te vullen.

Calorieën in – Calorieën verbrand = Vet

Zo’n 60 tot 70 procent van de calorieën die je op een dag verbrandt gebruikt je lichaam simpelweg om het ‘in rust’ draaiende te houden. Deze calorieën heeft je lichaam nodig om je organen te laten functioneren, je lichaamstemperatuur te reguleren en je spiermassa te onderhouden.

vet verbranden voeding

Meerdere onderzoeken hebben aangewezen dat spiermassa opbouwen en onderhouden je stofwisseling drastisch kan doen versnellen. Volgens de onderzoekers verbrandt een kilo spiermassa op dagelijkse basis 10 tot 12 keer zoveel calorieën als hetzelfde gewicht in vet.

Krachttraining is de sleutel tot het verbranden van vet omdat het de enige manier is om spiermassa op te bouwen en je stofwisseling te versnellen. Spiermassa is niet enkel broodnodig voor het verliezen en weghouden van vet, maar is ook nog eens esthetisch een stuk aantrekkelijker dan het spreekwoordelijke ‘vel over been’.

Om nu daadwerkelijk gewicht te verliezen is het belangrijk om meer calorieën te verbranden dan je binnen krijgt. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer je zult verbranden, maar als je ook steeds meer gaat eten kan het dat je alsnog niks afvalt.

De 3 manieren om een calorie tekort te creëren

  1. Eet minder.
  2. Beweeg meer.
  3. Versnel je stofwisseling.

Also published on Medium.

You may also like...

Laat me weten wat je denkt!