Top 5 Fitnesstips Voor Een Gezond Leven

Fitnesstip 1. Hydratatie

fitnesstips - hydratatie

Hoewel het verhaal dat je minstens 8 glazen per water moet drinken al veelvuldig is ontkracht, is voldoende vocht wel essentieel voor een gezond lichaam. Je lichaam bestaat gemiddeld uit zo’n 60 procent water. Deze hoeveelheid water heb je nodig voor een functionerende spijsvertering, bloedsomloop, het opnemen en verspreiden van voedingsstoffen en het bewaken van je lichaamstemperatuur. Een goed gehydrateerd lichaam heeft meer energie en maakt je alerter.

Wanneer je lichaamscellen niet voldoende gehydrateerd zijn ‘verschrompelen’ ze al snel, wat tot vermoeide spieren leidt en een negatieve invloed heeft op je lichamelijke inspanningen. Fitnesstip: Drink daarom tijdens het sporten altijd voldoende en voorkom dat je gehydrateerd raakt. Het is hierbij vaak beter om water te drinken dan sportdrankjes die vaak vol verborgen calorieën en kleur- of smaakstoffen zitten. Mocht je nog een paar extra calorieën willen verbranden kan je ervoor kiezen om ijswater te drinken. Hoewel het effect hiervan bewezen is, is het minimaal.

Fitnesstip 2. Variatie

fitnesstips - krachttraining

Voor een fit en gezond lichaam is het verstandig om zowel cardio als krachttraining te combineren. Cardio is bij velen populairder omdat we geneigd zijn om enkel te kijken naar het aantal verbrandde calorieën op de display van de loopband of fiets, maar krachttraining heeft absolute voordelen. Zo verbranden de spieren die je opbouwt met krachttraining de hele dag calorieën, zelfs als je slaapt. Daarnaast heeft krachttraining een sterke ‘afterburn’, waardoor je extra calorieën blijft verbranden in de periode na de workout. Ook wordt je dankzij krachttraining jaren ouder: Best een voordeel. Een belangrijke fitnesstip is dus beiden te doen: Zowel cardio als krachttraining. Combineer ze beiden in dezelfde workout voor nog meer effect!

Fitnesstip 3. Interval training

Een veel gehoord excuus om fitness of cardio training achterwege te laten is tijdgebrek. Of het nu de zorg voor kinderen is, werk of simpelweg de nieuwste aflevering van The Voice die je absoluut niet wilt missen: Voor sommigen staat een goede workout altijd onderaan de ‘todo’ lijst. Werken aan  je conditie hoeft echter niet persé heel veel tijd te kosten. Probeer bijvoorbeeld eens interval training.

Bij interval training, of het populaire HIIT (High Intensity Training), lever je in korte ‘bursts’ grote inspanningen gevolgd door periodes van rust. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat een half uur HIIT significant betere resultaten levert dan 2 uur nonstop cardio. Dit is dan ook waarom je HIIT of interval training in steeds meer lijsten met fitnesstips tegen zult komen. Voorbeelden van HIIT oefeningen:

  • 20 minuten lang fietsen: 30 seconden sprinten op een hoge weerstand, 30-60 uitrusten, 30 seconden sprinten, etc etc
  • 15 minuten bodyweight squats: in 20 seconden zoveel mogelijk squats zonder gewichten, 20-40 seconden uitrusten, 20 seconden squats, etc etc

Fitnesstip 4. Van uitstel komt afstel

Het uitstellen van je workout is de beste manier om te zorgen dat het er nooit van komt. Als je aan het wachten bent tot de perfecte gelegenheid voor je workout zich voordoet, kan je lang wachten. Zoals Shia LaBeouf al zei in zijn bekende Youtube video: “JUST DO IT!” – Een van de belangrijkste fitnesstips die je zal krijgen. Je zal merken dat zodra je workouts routine worden, je al snel niet meer zonder kan.

Fitnesstip 5. Vind je motivatie

Motivatie is een van de belangrijkste dingen wanneer je van start gaat met een workout routine of fitness-schema. Die motivatie is voor iedereen anders, maar als beginner is een workout partner vaak een van de meest effectieve motivators. Wanneer je iemand moet opbellen omdat je ‘geen zin hebt’ in je volgende workout is de kans dat je het daadwerkelijk af laat weten vele malen kleiner.


Also published on Medium.

You may also like...

Laat me weten wat je denkt!