Het Pizza Dieet (Nee, Echt!)

In m’n studententijd at ik (erg) veel pizza’s. Toen mijn favoriet in de aanbieding was bij de lokale supermarkt laadde ik mijn winkelkar vol en rekende, tot verbazing van de caissière, 30 pizza’s af. Toen ze me vragend aankeek legde ik uit dat ik bezig was met een pizza dieet en al 10 kg was afgevallen. Gigantisch onzin verhaal, maar ik heb me altijd afgevraagd of ze het daarna zelf is gaan proberen en elke dag weer vol teleurstelling op de weegschaal keek als ze wéér was aangekomen. Wat ik toentertijd niet wist, is dat een pizza dieet helemaal niet zo’n gek idee is.

pizza dieet - supreme

Het Pizza Dieet WERKT! (volgens een pizza bakker)

Fanatiek fietser en eigenaar van pizza zaak Tour de Pizza in de USA, Matt McClellan, heeft bewezen dat een pizza dieet je kan helpen met het verliezen van wat overtollige kilo’s. Hij was op zoek naar een manier om af te vallen die niet zo beperkend was als veel moderne diëten, maar in plaats daar van gebaseerd was op flexibiliteit en matiging. Dat hij zelf een pizza zaak heeft zal wellicht ook een kleine rol gespeeld hebben, maar het pizza dieet was in ieder geval geboren!

Het pizza dieet van Matt is gebaseerd op het flexibel dieet principe van voedingsdeskundige en bodybuilder Layne Norton, wiens filosofie draait om een goede balans van de macro voedingsstoffen vet, koolhydraten, eiwitten en vezels. “In een flexibel dieet bestaat er geen goed of slecht eten, maar tellen enkel de macro’s. Zolang je de goede verhouding van deze vier voedingsstoffen binnenkrijgt gaat het goed.”, aldus Matt. “Je bouwt een gezondere relatie op met eten door te weten wat er precies aan voedingsstoffen in je maaltijd zit, zonder dat het diëten een ‘straf’ wordt zoals bij veel andere diëten het geval is. Je kan namelijk gewoon je favoriete etenswaren blijven eten, zolang je maar binnen je toegestane macro’s blijft.”

Je kan namelijk gewoon je favoriete etenswaren blijven eten, zolang je maar binnen je toegestane macro’s blijft.

Het Pizza Dieet – De Details

pizza dieet - gezond

Matt is een gezonde, volwassen man die regelmatig sport, dus in zijn pizza dieet verwerkte hij dagelijks 2.400 calorieën. Net niet voldoende voor een volwassen man die, net als hij, 5 maal per week een uur intensieve cardio beoefent (in zijn geval fietsen, zwemmen en hardlopen). Hij kreeg zijn 2,400 calorieën binnen in de vorm van 6 pizza slices uit een extra grote pizza. Elke 2 uur nam hij een slice. Deze slices waren echter niet de pizza slices die je gewend bent van de fastfood ketens, maar slices die voorzien waren van gezonde toppings zoals groentes, mager vlees, minder kaas en goede vetten.

Resultaten van het Pizza Dieet

pizza dieet - fietser

Na 4 weken was Matt al 11 kilo kwijt en was zijn cholesterol gedaald van 243 naar 157. Nog indrukwekkender: Zijn lichaamsvetpercentage was in 4 weken tijd gedaald van 20 naar 9 procent. Naar eigen zeggen voelde hij zich fitter, vitaler en had hij merkbaar meer uithoudingsvermogen. Hij voelde zich zoveel fitter dat hij met zijn pizza dieet ‘on tour’ ging en in 30 dagen meer dan 2.000 kilometer door de USA fietste om mensen te vertellen over de voordelen van zijn pizza dieet. Hierbij wel weer een herinnering dat dit dus de eigenaar van een pizza toko is. Het is alsof Ronald McDonald een dieet van enkel hamburger aanraadt.

Tips voor je eigen Pizza Dieet

  • De Korst – Ga voor volkoren en hou de korst dun. Op die manier krijg je zowel vezels als wat koolhydraten binnen.
  • De Saus – Maak een simpele tomatensaus, maar voeg wat knoflook en olijfolie toe. De knoflook is volgens Matt goed voor je immuunsysteem, terwijl olijfolie vol antioxidanten zit.
  • De Kaas – Hou het licht en minimaal met, bijvoorbeeld, mozzarella. Een kleine hoeveelheid kaas is al genoeg om je zowel de textuur als de smaak van een traditionele pizza te geven.
  • Het beleg – Probeer in het beleg van je pizza’s magere eiwitten zoals kip of kalkoen te mixen met groene groentes zoals broccoli en spinazie voor een extra doses antioxidanten. Voeg wat avocado toe voor gezonde vetten.

Waarom het Pizza Dieet écht werkt

Het pizza dieet werkt niet dankzij de pizza, maar ondanks de pizza. Het pizza dieet dat deze ondernemende pizza boer heeft uitgevonden is simpelweg een flexibel dieet waarbij je de macro voedingsstoffen in je eten bijhoudt. Het werkt doordat je nadenkt over wat je in je mond stopt, maar vooral omdat je jezelf matigt. Het pizza dieet zou dus ook prima een hamburger dieet, ijsjes dieet of frietjes dieet kunnen zijn.

Besloten dat je je macro voedingsstoffen gaat tellen en voor een bepaalde hoeveelheid koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels in je voeding gaat? Dan ontkom je bijna niet aan het drinken van eiwitshakes. Klik hier voor de goedkoopste eiwitshakes van 2015!

You may also like...

1 reactie

  1. Daenelia schreef:

    Als je zelf de pizza maakt en dus ook zelf de toppings uitkiest, natuurlijk is het dan een prima ding om te eten! Lekkerder dan van de grote pizza chains. Die druipen van het vet en de kaas daarop is toch plastic, naar mijn idee. Er is niets mis met een pizza, met tomaat, paprika (desnoods ontveld), lente uitjes (lekkerder dan gewone uien imo 🙂 ) en mozzerella. En een handje geraspte kaas dan ook. Daar hoeft niet eens vlees op. En spinazie en mozzerella is een top-combinatie.

Laat me weten wat je denkt!