Groepslessen in de sportschool: Do’s and Don’ts

Het heeft jaren geduurd voordat ik me er voor het eerst aan waagde: Groepslessen in de sportschool. Naast cardio en krachttraining kan het echter een waardevolle toevoeging aan je fitnessregime zijn. Hiervoor moet je echter wel weten hoe het hoort (of juist niet hoort).

groepslessen

Groepslessen zijn een vast onderdeel van de hedendaagse sportschoolcultuur. Voor sommigen is het een welkome afwisseling van het eenzame werk in het krachthonk, maar voor anderen is het waar een sportschoolbezoek om draait. In beide gevallen geldt dat er maar weinig zo motiverend werkt als een zaal vol gelijkgezinden die samen een moeilijke taak onderneemt.

Met alle verschillende groepslessen die je tegenwoordig in de sportschool kunt vinden (Yoga, danslessen als Zumba, krachtlessen als BodyPump of conditielessen als Spinning of Bodystep), is er voor elk doel een passende groepsles. Bij sportschoolketens als Fit for Free of Basic Fit zijn groepslessen vaak ook nog eens zowel ‘live’ als virtueel te volgen. In zowel ‘echte’ als virtuele groepslessen is het wel echter zaak je aan de ongeschreven regels te houden. Regels als ‘draag deodorant’ zijn dan misschien voor de hand liggend, maar we helpen je graag met de minder voor de hand liggende regels:

Groepslessen Do: Kom op tijd

Het begon bij m’n geboorte, waarvoor ik enkele dagen te laat op kwam dagen, en is sindsdien niet meer gestopt: Ik kom overal te laat. In het geval van groepslessen in de sportschool vertel ik mezelf dan ook altijd dat de les 5 of 10 minuten eerder begint dan daadwerkelijk het geval is.

Wanneer je te laat binnenkomt bij een groepsles, verstoor je de concentratie van andere deelnemers. Je hoeft niet persé een kwartier voor de start voor de deur te gaan staan drentelen, maar te laat komen bij een groepsles betekend niet enkel dat je zelf een deel van de les mist, maar dat je deze ook verstoort voor anderen.

Dit geldt dubbel wanneer je voor het eerst aan een les gaat deelnemen. In dat geval is het raadzaam om een paar minuten eerder binnen te komen en je even voor te stellen aan de instructeur of instructrice. Zo weet deze dat je er bent en wellicht wat extra aandacht nodig hebt. In het geval van een virtuele groepsles is je voorstellen aan de instructeur misschien wat vreemd, maar je even voorstellen aan de andere deelnemers kan nooit kwaad.

Groepslessen Don’t: Praten, WhatsAppen of SMSen

Je zou denken dat dit vanzelfsprekend is, maar veel mensen schijnen dit alsnog niet te snappen. Praten of met je mobiel in je handen zitten tijdens een groepsles is niet alleen afleidend voor de andere deelnemers, maar toont ook een flink gebrek aan respect voor de instructeur. Onthoud dat zowel jij als de andere deelnemers aan groepslessen hebben betaald om er te zijn. Je hoeft niet deel te nemen, dus als je je niet een uurtje (of een half uur) volledig kan concentreren op je groepsles, moet je misschien maar wat anders gaan doen.

PS. Als je dan toch iets met je mobiel wilt doen, volg dan Gymnerd op Instagram (wel buiten lestijden!)

Groepslessen Do: Doe verstandige kleding aan

groepslessen - kleding

In elke groepsles zie je ze: De heren en dames die zo uit een fitness magazine de zaal ingelopen lijken en van top tot teen gehuld zijn in de meest recente fitness mode. Het is makkelijk om met je ogen te gaan rollen, maar als je zelf in spijkerbroek en Timberlands in de groepsles staat is het wel duidelijk wie beter voorbereid is.

Wellicht een overdreven voorbeeld, maar het punt is wel dat je je tijdens groepslessen moet kleden in comfortabele, functionele kleding. De kleding moet met je mee bewegen en je niet hinderen bij het doen van je oefeningen. Tegelijkertijd is te los zittende kleding ook niet ideaal.

Ik draag zelf op het basketbalveld graag wijd-zittende halflange shorts, maar in een yoga les gaat al die stof in de weg zitten. Draag kleding die gemaakt is voor de activiteiten die je tijdens je groepslessen gaat uitvoeren. Hetzelfde geldt overigens voor je schoenen. De kans dat je geblesseerd raakt tijdens groepslessen neemt namelijk sterk toe als je de verkeerde schoenen draagt.

Groepslessen Don’t: Uitsloven

Groepslessen - Uitsloven

 

Als de instructeur je vraagt om een bepaald gewicht te gebruiken voor een oefening is het niet ‘stoer’ als je vervolgens het zwaarste dumbbell pakt die je kan vinden. Dit geldt overigens ook voor het omgekeerde: Pak geen 1kg dumbbells als de instructeur je vraagt om een ‘substantieel’ gewicht te pakken. Wanneer je live groepslessen volgt is een instructeur er om je te helpen. Ga er maar van uit dat elk advies dat ze je geven de moeite van het opvolgen waard is.

In het geval van virtuele groepslessen zal je enige zelfkennis moeten gebruiken en gewichten moeten kiezen die je in staat stellen om oefeningen in de juiste vorm uit te voeren, maar tegelijkertijd nog wel een uitdaging bieden. Zowel te licht als te zwaar zullen je resultaten negatief beïnvloeden, dus probeer daarin een goede balans te vinden.

Groepslessen Do: Houdt rekening met eventuele blessures

Groepslessen - BlessureIn het geval van live groepslessen is het verstandig om voor aanvang van de les je instructeur te laten weten wat je aan relevante blessures hebt. Hoewel de les er niet op aangepast zal worden, kan een instructeur wel een oogje in het zeil houden en je waar nodig aanwijzingen geven waardoor je mee kan doen zonder blessures te verergeren.

Doe je aan virtuele groepslessen mee moet je jezelf vooral afvragen of je blessures je van het meedoen zouden moeten afhouden. Met een blessure door trainen zal je meestal beletten van het maken van vorderingen en kan je blessures langer laten duren dan nodig. Soms is het verstandig om een keertje over te slaan.

Groepslessen Don’t: Je eigen moves verzinnen

Als je van je instructeur geen aanpassingen over vervangende oefeningen hebt doorgekregen, is het zelf verzinnen van oefeningen geen goed plan. Freestylen is super als je op DanceValley of in je woonkamer staat, maar minder geschikt voor groepslessen. Als iedereen maar zou gaan doen waar hij op dat moment zin in heeft is het namelijk al snel geen groepsles meer, maar simpelweg een verzameling mensen die toevallig in dezelfde ruimte aan het bewegen zijn.

Onthoud dat je hebt betaald om deel te nemen aan groepslessen. Moet je hierin echt dingen aanpassen of er dingen aan toe voegen om het uitdagend te houden, sta je wellicht niet in de goede les.

Groepslessen Don’t: De cool-down overslaan

Groepslessen - Cooldown

Bij sommige groepslessen ga je vol gas tot de les is afgelopen en bij andere groepslessen ben je de laatste paar minuten vooral aan het rekken en afkoelen. Yoga groepslessen, bijvoorbeeld, worden vaak afgesloten met een paar minuten ‘savasana’, waarbij je roerloos op de grond ligt en je concentreert op je ademhaling. Er zijn echter altijd mensen die die laatste paar minuten aangrijpen om een sprintje richting de uitgang te trekken. Heb je echt zo’n haast? Als de cool-down deel is van een groepsles, zal dat een reden hebben. Door deze over te slaan loop je wederom het risico dat je niet alles uit de groepsles haalt dat er te halen valt. Zonde! En onbeleefd.


Also published on Medium.

Post Author: GymNerd

Laat me weten wat je denkt!