Buiten hardlopen verandert je hersenen

Buiten hardlopen

Buiten hardlopen in het bos of park brengt je tot rust en verandert tegelijkertijd de werking van je hersenen op een manier die je mentale welzijn verbeterd, volgens recent onderzoek.

Tegenwoordig wonen we vaak in steden en besteden we veel minder tijd in groene, natuurlijke omgevingen dan mensen enkele generaties terug nog deden. Volgens verschillende onderzoeken hebben stedelingen echter een verhoogde kans angst, depressie en andere geestelijke kwalen in vergelijking met mensen die buiten stedelijke gebieden wonen. Buiten hardlopen helpt, maar wáár je loopt heeft veel effect.

Het verband tussen het stadsleven en je geestelijke gezondheid

Meerdere onderzoeken wijzen op een verband tussen het gebrek aan tijd in de natuur en de verhoogde kans op geestelijke kwalen. Zo blijken stadsbewoners die weinig toegang tot groene plekken hebben vaker psychologische problemen te hebben dan mensen die bij parken wonen en zie je in stedelingen die regelmatig de natuur opzoeken aanwijsbaar minder stress dan stedelingen die niet regelmatig buiten komen.

Hoe het bezoeken van een park of andere groene plaats onze stemming beïnvloed is niet geheel duidelijk. Zou het kunnen dat de natuur onze hersenen dusdanig beïnvloed dat dit effect heeft op onze emotionele gezondheid?

Recent onderzoek

Aan de Stanford University in de Verenigde Staten is recentelijk onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Uit de resultaten, die onlangs zijn gepubliceerd, blijkt iets interessants: Vrijwilligers die werd gevraagd een korte wandeling te maken door een groen stuk van de Stanford campus dat rijk is aan natuur, waren daarna veel vriendelijker en blijer dan vrijwilligers die dezelfde tijd doorbrachten met een wandeling langs een drukke weg.

Een tweede onderzoek van dezelfde groep dook dieper in de materie en keek daadwerkelijk naar hetgeen er in de hersenen gebeurde na een dergelijke wandeling. In dit geval gebeurde dat door te kijken naar de bloedtoevoer van de hersenen. Zodra de bloedtoevoer naar een specifiek deel van de hersenen toeneemt, is dit vaak een signaal dat dat deel van de hersenen actiever is.

Een aantal nieuwe vrijwilligers werd opgedeeld in twee groepen die beiden buiten zouden hardlopen: Een groep die 90 minuten in de natuur zou lopen en een groep die 90 minuten in de drukte van de stad zou lopen. In de groep die 90 minuten in de natuur had gelopen was een afname van bloedtoevoer naar een specifiek deel van de prefrontale cortex te meten. Een deel van de hersenen dat gelinkt is met zorgen en stress.

Buiten hardlopen

Het is al enige tijd bekend dat hardlopen een positief effect heeft op je geestelijke gezondheid. Het heeft een aanwijsbaar positief effect op angst, depressie en stress.

Hoewel je deze voordelen ook hebt als je in de sportschool op de loopband staat met je ogen straks op de laatste aflevering van GTST op de tv’s die steevast boven de loopbanden hangen, mis je wel een kans. Door het combineren van natuur en fitness, dus door buiten te gaan hardlopen, lijken deze effecten elkaar nog verder te versterken.

Buiten hardlopen, bij voorkeur op het strand, in het bos of in een park, helpt je met het aanmaken van goede hormonen die je stemming positief beïnvloeden. Ook neemt de activiteit in die delen van je hersenen die zorgen voor stress, angst en andere negatieve emoties zichtbaar af. Woon je aan een park, bos of strand? Dan heb je geen excuus meer: Rennen!

Besloten dat het tijd is om te gaan rennen? Bekijk dan snel de beste hardloop apps!


Also published on Medium.

You may also like...

Laat me weten wat je denkt!