De 7 belangrijkste redenen voor vermoeidheid

redenen voor vermoeidheid man op laptop

Een groot deel van de Nederlandse bevolking is vaak of zelfs altijd moe. Dit terwijl ze toch genoeg slaap krijgen. Ben jij een van die Nederlanders? Dan zou één van de onderstaande redenen voor vermoeidheid weleens verantwoordelijk kunnen zijn voor jouw vermoeidheid!

1. Je slaapt te weinig

En dat terwijl we net nog hadden vastgesteld dan je genoeg slaap krijgt, toch? Nee. Sta je zoals het overgrote deel van de bevolking op omdat je wekker afgaat? Dan is de kans zeer groot dat een tekort aan slaap de reden is van jouw vermoeidheid.

Er achter komen hoeveel slaap je nodig hebt lijkt lastig: De gemiddelde hoeveelheid slaap die mensen nodig hebben verschilt ook van onderzoek tot onderzoek en zelfs van persoon tot persoon. Is 4 uur genoeg? Heb je 10 uur nodig? Dit is echter een van die vragen die je eigenlijk heel simpel kan beantwoorden: Ga op tijd naar bed, zet geen wekker en sta gewoon op wanneer je uit jezelf wakker wordt.

Dit klinkt misschien simpel, maar in de praktijk zijn er nog wel wat haken en ogen. Wat doe je bijvoorbeeld als je elke dag op een bepaalde tijd wakker moet zijn? Luisteren naar je lichaam om voldoende slaap te krijgen is dan ook een proces. Een onnatuurlijk dag en nacht patroon is een van de belangrijkste redenen voor vermoeidheid, dus hier wat aandacht aan besteden is absoluut de moeite waard.

Zelf ben ik in eerste instantie ook gewoon met de wekker begonnen. Elke dag strak om 6:00 mijn bed uit. Wat ik vervolgens echter deed was naar mijn lichaam luisteren en gaan slapen wanneer ik moe was. Dit was de eerste paar dagen erg vroeg (ik ben weken lang rond 19:00 naar bed gegaan), maar na verloop van tijd merkte ik dat ik steeds iets langer op kon blijven tot ik elke dag rond half 10 mijn bed op zou zoeken.

Toen ik merkte dat die half 10 redelijk stabiel was, ben ik mijn wekker later gaan zetten. Kwart over 6. En ja hoor: De volgende ochtend, 6:00 en een kwartier voordat de wekker zou gaan was ik wakker. Ik had de hoeveelheid slaap die mijn lichaam nodig had gevonden.

Let wel op dat deze hoeveelheid kan wisselen aan de hand van wat je in een dag doet. Als ik een dag overdreven hard in de sportschool bezig ben geweest, kan het dat ik wat meer tijd nodig heb, maar door goed naar je lichaam te luisteren merk je dat ’s avonds al en ga je simpelweg vroeger slapen.

2. Je doet niet aan lichamelijke beweging

redenen voor vermoeidheid rennen

Lichamelijke beweging is goed voor je. Niet alleen leef je langer, de hormonen en andere stoffen die in je lichaam vrijkomen tijdens het sporten zorgen voor een fitter, gezonder lichaam dat beter bestand is tegen vermoeidheid. De magische grens ligt volgens een recent onderzoek  bij 150 minuten of meer lichamelijke beweging per week, maar het kan voor het tegengaan van vermoeidheid eigenlijk nooit teveel zijn. Hou daarbij in de gaten dat bijna iedereen wel iets aan lichaamsbeweging kan doen. Je hoeft niet direct marathons te gaan rennen, maar zorg er wel voor dat je jezelf uitdaagt. Als je niet zweet en lichtelijk buiten adem raakt, doe je het niet goed. Dat je vervolgens beter gaat slapen is een feit: Zeg maar dag tegen deze reden voor vermoeidheid!

3. Te weinig zonlicht

Je hoort tegenwoordig veel over de gevaren van teveel zonlicht. UV licht kan de huid diep binnendringen en daar direct schade veroorzaken die zich op een later tijdstip zelfs in de vorm van huidkanker kan manifesteren. Ernstig, maar volgens recent onderzoek is teveel zonlicht verantwoordelijk voor zo’n 0,1 procent van de wereldwijde ziektegevallen, terwijl een gebrek aan zonlicht verantwoordelijk is voor enkele procenten.

Wanneer de voordelen van zonlicht worden besproken focussen we ons vaak op vitamine d. Logisch, want vitamine d is de drijfveer voor meer dan 1.000 genen in het menselijk lichaam, een van de belangrijkste stoffen voor de aanmaak van gezonde botten en vitamine d wordt enkel aangemaakt onder de invloed van zonlicht.

De zon doet echter meer. Er zijn meerdere onderzoeken die lijken te wijzen op een link tussen zonlicht en de ziekte MS, waarbij een toename in zonlicht de kans op MS verkleint en symptomen kan verlichten. Ook zorgt een vroege blootstelling aan zonlicht óf fel kunstmatig licht ervoor dat je melatonine productie ’s avonds eerder op gang komt waardoor je sneller, dieper en beter slaapt.

4. Je gebruikt je smartphone in/voor bed

redenen voor vermoeidheid smartphone

Ik ben hier jarenlang zelf schuldig aan geweest en kan je uit ervaring verzekeren dat dit een van de belangrijkste redenen van mijn vermoeidheid was. Iedereen heeft in de tussentijd gehoord over het blauwe licht dat het scherm van een smartphone uitstraalt, dat negatieve effecten zou hebben op de aanmaak van melatonine. Het blauwe licht houdt je lichaam namelijk voor de gek en doet het geloven dat je aan zonlicht wordt blootgesteld. Dit onderbreekt de aanmaak van de stof melatonine die zo nodig is voor een goede nachtrust. Ik snap dat het lastig kan zijn om het een paar uur per dag zonder Instagram of Facebook te moeten stellen, maar probeer een week lang de telefoon vanaf een uur voordat je naar bed gaat niet meer te gebruiken. Ik verzeker je dat je beter gaat slapen en uitgeruster wakker wordt.

5. Je eet en drinkt slecht

Voor veel mensen is een tekort aan ijzer een van de belangrijkste redenen van vermoeidheid. Een ijzer tekort kan ervoor zorgen dat je moe, traag en futloos de dag door gaat. Eet dan ook voldoende bonen, tofoe, eieren, donkere groene groentes, noten en pindakaas. Combineer dit ook eens met voedsel dat veel vitamine c bevat. De combinatie met vitamine c zorgt er namelijk voor dat het ijzer uit je voeding beter in je lichaam wordt opgenomen.

redenen voor vermoeidheid koffie

En een moeilijke voor velen: Maar stop met de koffie. Het klinkt misschien gek dat iets dat je juist energie geeft of wakker houdt een van de redenen van je vermoeidheid kan zijn. Cafeïne is het meest populaire stimulerende middel ter wereld. Logisch ook, want het werkt. Het werkt doordat je als het waren energie ‘leent’ van je lichaam. Ja, je voelt je nu misschien fitter, energieker en alerter, maar al die extra energie zal je lichaam weer terugeisen zodra de cafeïne is uitgewerkt. En je zal ook nog eens steeds meer cafeïne nodig hebben voor hetzelfde effect.

Als je voor het eerst stopt met koffie is het waarschijnlijk dat je flinke hoofdpijnen gaat krijgen, omdat je lichaam verslaafd is geraakt aan de invloed van de cafeïne. Even doorbijten en je krijgt er een fitter, energieker lichaam voor terug.

6. Je bent gestrest

redenen voor vermoeidheid - stress

Piekeren is een van de belangrijkste redenen voor vermoeidheid. Je kan enerzijds zelf zoveel mogelijk doen om stress uit de weg te gaan zoals je omringen met positieve mensen, zorgen dat je plezier vindt in je werk, een leuke hobby hebben, maar soms zijn er oorzaken die je niet uit de weg kan gaan. In dat geval is buiten (hard)lopen een optie. Recente onderzoeken hebben uitgewezen dat het deel van je hersenen dat actief is als je piekert, voor lange tijd stukken minder actief is nadat je in de natuur bent geweest. Dit geld nog eens extra als je in de natuur hebt gelopen of hardgelopen.

7. Je bent ziek

Soms kan je alles goed doen. Je kan goed eten, sporten, op tijd naar bed gaan en stress zoveel mogelijk vermijden en toch altijd moe zijn. Als de bovenstaande redenen voor vermoeidheid jouw vermoeidheid niet verklaren, kan er weleens iets anders aan de hand zijn. In dit soort gevallen is het niet gek om gewoon eens met je arts te praten. Hoewel er aandoeningen zijn die vermoeidheid lijken te veroorzaken waar de medische wereld (nog) geen raad mee weet, zijn er ook voldoende aandoeningen die wel prima aan te pakken zijn.


Also published on Medium.

You may also like...

1 reactie

  1. Sabine schreef:

    Hier heb ik ook wel een beetje last van. Wordt elke ochtend zo moe wakker. Mijn vriend zet zijn wekker om 4 uur en ik om 4.45. Maar door die eerste wekker ben ik dan al wakker. Ik weet dat ik te weinig slaap krijg, maar ga maar eens zo vroeg naar bed om de 7 of 8 uur te halen als je om 4 uur wakker gemaakt wordt 🙁 Ik denk dat het ook een kwestie van ritme is. Ook als ik kan uitslapen en om 12 uur naar bed ga, wordt ik ook om 5 uur wakker. Gaat vanzelf. En dat is bijzonder vervelend.

Laat me weten wat je denkt!